Jaka dieta przy wysokim cholesterolu?

oceń artykuł

Cholesterol jest związkiem organicznym zaliczanym do lipidów- steroidów. Jest on niezbędny w organizmie, bowiem wchodzi w skład wszystkich błon komórkowych a także jest potrzebny do syntezy kwasów żółciowych, hormonów sterydowych i innych związków. Problem pojawia się wtedy, kiedy stężenie cholesterolu we krwi człowieka, zwłaszcza całkowitego i złego czyli LDL jest za wysokie. Dla jego obniżenia najważniejszy jest ruch i właściwa dieta.

Czy dieta będzie skuteczna w walce z cholesterolem?

Dieta przy wysokim cholesterolu powinna być pozbawiona substancji podnoszących jego poziom. Należy więc wyeliminować z niej tłuszcze zwierzęce zawierające nasycone kwasy tłuszczowe. Nie powinno się więc jeść tłustego, czerwonego mięsa, tłustych wędlin, parówek, salami, tłustych serów także żółtych, nabiału oraz jajek zwłaszcza żółtek. W jak największym stopniu trzeba ograniczyć spożycie soli, przekąsek, fast foodów oraz słodyczy.

Dieta niskocholesterolowa powinna się opierać głównie na warzywach i owocach obfitujących w błonnik i pektyny. Błonnik przyśpiesza ruch treści pokarmowej w jelitach a także oczyszcza je m.in z kamieni kałowych (o nich tutaj: http://wyleczdnemoczanowa.pl/artykuly/usunac-kamienie-kalowe-jelit/). Pektyny zaś zmniejszają wchłanianie cholesterolu z jelit i obniżają poziom LDL we krwi. Błonnika dużo jest w płatkach owsianych, otrębach oraz wielu warzywach i owocach a także nasionach roślin strączkowych. W pektyny bogate są grejpfruty, jabłka, marchew i morele. Dieta na wysoki cholesterol powinna zawierać tłuszcze pochodzenia roślinnego, bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Najlepsze są oleje roślinne: rzepakowy, słonecznikowy, sojowy i oliwa z oliwek.Oleje roślinne  obniżają poziom złego, a podnoszą poziom dobrego cholesterolu,czyli HDL Bogate w kwasy wielonienasycone są też tłuszcze ryb morskich, takich jak: makrela, łosoś, tuńczyk i sardynki. Antyutleniacze zawarte w zielonych warzywach, grejpfrutach i zielonej herbacie, chronią ściany tętnic przed odkładaniem się w nich złego cholesterolu. W diecie tej ważną rolę odgrywa czosnek, którego nie powinno zabraknąć. Zawarte w nim związki takie jak allicyna i garlicyna obniżają poziom LDL we krwi.

W każdym przypadku należy pamiętać aby dieta była zróżnicowana i zaspokajała wszystkie potrzeby organizmu.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *