Dieta a prostata

Przerost gruczołu krokowego, czyli prostaty, to dolegliwość, która dotyka wielu mężczyzn. Szacuje się, że ze schorzeniem tym boryka się około połowa mężczyzn po ukończeniu 50 roku życia. Poza leczeniem farmakologicznym zaleca się także zdrowy tryb życia oraz związaną z nim dietę.

Dostarczenie organizmowi, który walczy z infekcją, dostatecznej ilości wszelkich istotnych witamin oraz składników mineralnych jest bardzo ważne. Odpowiednia dieta przy prostacie powinna wspomagać ogólną kondycję całego organizmu.

Białko i witaminy przy prostacie

Dieta przy schorzeniach prostaty musi dostarczać męskiemu organizmowi dużej ilości pełnowartościowego białka. Wpływa ono nie tylko pozytywnie na układ odpornościowy, ale także buduje komórki całego organizmu. Białko tego typu odnaleźć można w mięsie, rybach oraz w mleku i jego przetworach. Cennym produktem spożywczym, który jest bogaty w białko, są także jajka i nasiona roślin strączkowych – jak na przykład soja lub fasola.

Dieta na prostatę powinna być również bogata w witaminy o właściwościach antyoksydacyjnych. Mowa tu o takich witaminach, jak witamina A, C oraz E. Ich bogatym źródłem są naturalnie warzywa oraz owoce. Spore pokłady wyżej wymienionych witamin odnaleźć można między innymi w następujących produktach: pomidory, truskawki, brukselka, szpinak czy choćby szparagi.

Ważnym elementem mineralnym jest również cynk. Odnaleźć można go na przykład w takich produktach pokarmowych jak: orzechy, cebula, drożdże lub fasola.

Dieta a prostata

Pamiętać jednak należy także o dbałości o dostarczanie również innych składników męskiemu organizmowi. Istotne są na przykład także tłuszcze. Najlepszym rozwiązaniem jest zdecydowanie się na tłuszcze roślinne, które bogate są w nienasycone kwasy tłuszczowe. Te chronią organizm przed chorobami nowotworowymi. Źródeł szukać można w olejach słonecznikowych, oliwie z oliwek lub choćby orzechach.

Trzeba także dbać o odpowiednią energię dla funkcjonowania organizmu. Chorobom prostaty często towarzyszą bowiem anemie. By zapobiec rozwinięciu się anemii, należy jeść produkty bogate w żelazo, kwas foliowy oraz następujące witaminy: B12, C oraz B6. Do diety warto zatem włączyć na przykład warzywa liściaste oraz czerwone mięso. Niezastąpionym źródłem żelaza jest również na przykład kaszanka.

Odpowiednio zbilansowana dieta powinna zawierać także elementy, które wspierać będą ewentualne leczenie farmakologiczne. W naturalnych produktach spożywczych odnaleźć można wiele takich, które zawierają w sobie takie związki, jak sitosterole, likopen oraz flawonoidy.

Pierwsze z nich wykazują właściwości antyzapalne oraz pozytywnie wpływają na poziom cholesterolu. Substancje te zawarte są na przykład w ziarnach sezamu, pestkach dyni oraz soi.

Likopen natomiast pomaga w aktywnej walce organizmu przeciw pojawieniu się ewentualnym zmian nowotworowym. Likopen znajduje się w największej ilości w warzywach i owocach o czerwonej barwie. Wymienić można tu choćby pomidory, owoce dzikiej róży oraz czerwone grejpfruty. Flawonoidy odnaleźć można natomiast w największej mierze w soi oraz jej produktach. Substancje te pozytywnie wpływają na profilaktykę antynowotworową.


4 comments on “Dieta a prostata

  1. Dietetyk napisał(a):

    Z całym szacunkiem, ale nie macie pojęcia jak ważna jest odpowiednia dieta w życiu człowieka. Według ostrożnych szacunków tylko dzięki prawidłowemu odżywianiu można uniknąć ok. 60% wszystkich chorób. Choroby prostaty nie są pod tym względem wyjątkowe.

  2. Rolnik napisał(a):

    Na wsiach, gdzie ludzie jedzą pomidory jako przekąski, praktycznie nie ma żadnych przypadków z kłopotami z prostatą. Ale nie są to chipsy pomidorowe czy ketchup, ale świeże pomidory, często zerwane prosto z krzaka.

    • miastowy napisał(a):

      Pod tym względem jest coraz lepiej. Nie ze względu na choroby prostaty, ale ogólnie wszystkie dolegliwości. Ludzie zrozumieli (niektórzy oczywiście), że lepiej jest zdrowo jeść niż ładować w siebie śmieci z „makusia” i udawać zdrowych i wyprostowanych, a rano łykać garść tabletek przeciwbólowych.

  3. nie namawiam napisał(a):

    Wiele z opisanych tu mikroelementów i witamin można przyjmować w suplementach. Oczywiście najlepiej jeść warzywa, owoce i pić wyciskane soki, ale doskonale wiemy wszyscy jak jest na to szansa. Nie można jednak zapomnieć o multiwitaminach, które pozwolą pożyć dłużej i lepiej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *